دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست و چه کاربردی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

با بالا رفتن دسترسی افراد به اینترنت و روند رو به جلوی آن،بازاریابی هم شکل جدیدی به خود میگیرد.بازاریابی اکثرا برای برقراری ارتباط با مخاطبان درمکان و زمان شایسته بوده است.امروزه،این به این معنی است که شما باید اشخاص را در جایی که درحال وقت گذرانی هستند هدف بگیرید،یعنی در فضای مجازی.پس بازاریابی حضوری مانند قدیم موثر نیست و شما باید با روشی نو به سمت بازار یابی دیجیتالی حرکت کنید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

نیل پتل که به بیان مجله فوربز جزء 10دیجیتال مارکتر برتر جهان است ،به این سوال اینطور پاسخ میدهد:

((دیجیتال مارکتینگ به هرنوع از بازار یابی محصولات و خدمات گفته میشود که از طریق دستگاه های الکتریکی انجام گیرد.))

طبق این گفته، دیجیتال مارکتینگ مفهوم چندان جدیدی نیست، بلکه اولین بازار یابی دیجیتالی جهان مربوط میشود به بیش از100سال گذشته. رادیو سال1896ابداع شده است.10سالی زمان لازم بود تا رادیو به محصولی فراگیرتبدیل شود و اکثر مردم آن را تهیه کنند همانجا بود که به فکر تبلیغات نیز افتادند.نخستین تبلیغات به یک اجرای اپرا مربوط میشد که بعد ازپس فوری بلیط های آن اجرا فروخته شد و همانروز دیجیتال مارکتینگ متولد شد.

تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)

بازاریابی قدیمی  به تبلیغاتی مانند آگهی ها ، بلیبوردها ، مجلات، تلویزیونی ،رادیویی ،تبلیغات چاپی، گفته میشد.

این روش ها هزینه های زیادی داشتند و به این دلیل که فراگیر نبودند هزینه ها هدر میرفتند.

اندازه گیری نتایج این نوع بازار یابی بسیار سخت ومشکل است .

درمقابل بازاریابی دیجیتالی روشی جدید است که در آن محصولات و خدمات خود را با روش هایی مانند تبلیغ در شبکه های اجتماعی ،سئو،ppcیا تبلیغات کلیکی و…. تبلیغ میکنید.

شاید باخود بپرسید کدام روش بهتراست،اگرمیخواهید به گروه ویژه ای از افراد در هرکجا که هستند ،دسترسی داشته باشید و همینطور هزینه هارا به کف برسانید بازاریابی دیجیتالی بهترین مورد خواهد بود .انجام این کار به شما این توانایی را میدهد که سریعا اطلاعات ارزشمندی را از مخاطبانتان جمع اوری کنید تا بتوانید  پویش های بازاریابی موثرتری ایجاد کنید.

با این حال هنوز هم از روش سنتی استفاده میشود برای مثال افراد مسن تر به تبلیغات مجازی اعتقادی ندارند و تبلیغات تلویزیون یا بنر های سطح شهر مورد تایید آن ها است.

انواع مدل های دیجیتال مارکتینگ

انواع مختلفی از مدل های دیجیتال مارکتینگ وجود دارد . این مدل ها پلتفرم هایی هستند که میتوانید از آن ها برای رسیدن به مخاطبان هدفی که متناسب با برند،محصول یا خدماتتان هستند،استفاده کنید و به اهداف بازاریابی خود نزدیک شوید.

توجه داشته باشید که هیچ نوع ذاتا بهتر از دیگری نیست،بسته به شرایط و نیازخود باید بدانید ازکدام مدل استفاده کنید .

ما به شما انواع مدل هارا معرفی میکنیم که عبارتند از:

  • بازاریابی محتوا
  • بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)
  • جستجوی پولی
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • محتوای، حمایت شده
  • روابط عمومی آنلاین
  • بازاریابی درونگرا
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی

باتوجه به نیاز خود یک مدل را انتخاب کنید و هدف دلخواه خود در بازاریابی برسید ،توجه داشته باشید حتما ازافراد متخصص این حوزه کمک بگیرید تا به بن بست نخورید.

ما چند مورد از موارد بالا را برایتان شرح میدهیم.

۱. بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یکی از بهترین مدل های دیجیتال مارکتینگ است .معمولا کسب و کارها با تبلیغ محصولات ،خدمات یا برند خود را به بازار معرفی میکنند.با استفاده از بازاریابی محتوا .تمرکز خود را به بالا بردن ارزش خود از طریق.بازار یابی محتوا  معطوف کنید. بازاریابی محتوا باعث ،افزایش اعتماد و ایجاد آگاهی ازبرند میشود .با انتشار محتوای مفید ،خود را به عنوان یک منبع در حوزه کاری خود معرفی میکنید.محتوای باکیفیت همچنین به اشتراک گذاشته میشود و باعث  تبلیغ ناخواسته افراد برای شما میشود.

بازار یابی محتوا انواع مختلفی دارد مانند وبلاگ ها،ویدیوها،پست های شبکه های اجتماعی ،کتاب های الکترونیکی،اینفو گرافیک ها و……

۲. بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)

امروزه اکثر افراد برای خرید تحقیق و سرگرمی از گوگل استفاده میکنند.سئو به معنای اوردن سایت شما به صفحه اول گوگل و بهینه سازی آن میباشد اگر سایت شما صفحه اول قراربگیرد قطعا بازخورد بالاتری خواهید داشت چون اکثر افراد از نتایج اول گوگل استفاده میکنند.

یکی از ایرادات سئو این است نتایج آن در دراز مدت به بار مینشیند که این امر ممکن است برای صاحبان برخی کسب و کارها دلنشین نباشد.

۳. بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)

بازاریابی موتورهای جستجو. یا SEM اکثر با SEO اشتباه گرفته میشوند. زیرا هردو با یک چیز سروکار دارند یعنی گوگل و بینگ.

سئو به بازاریابان کمک میکند تا به طور طبیعی  برای کلمات کلیدی خود رتبه بندی کنند. این درحالی است.که. (SEM) .بالا تربردن ترافیک سایت. از طریق تبلیغات پولی، در موتور های جستجو میباشد. به این صورت که در برابر هرکلیک که دریافت میکنید باید هزینه بپردازید.

۴. ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)

همچنین ایمیل قادر به پشتیبانی از سایر اهداف بازار یابی است؛بنابراین جای تعجب ندارد که 73% از بازار یابان B2Bمیگویند که ایمیل اصلی ترین ابزار انها برای ایجاد سرنخ و درامد است.

آماراستفاده کنندگان ایمیل درسال 2020به 3.9میلیارد استفاده کننده رسید. و انتظار میرود این ارقام درسال 2023به4.3میلیارد کاربر افزایش پیدا کند؛بیش ازنصف جمعیت جهان!تقریبا هر 1دلاری که صرف بازاریابی ایمیلی شود ،میتوان انتظار بازگشت 42دلار داشت.

۵. تبلیغات کلیکی (Pay Per Click)

پرداخت به ازای کلیک یعنی شما به ازای هرکلیکی که دریافت میکنید باید هزینه بپردازید.درنتیجه هزینه تبلیغات شما با کلیک کاربران محاسبه میشود که میتوانید نسب به بودجه خود کلیک دریافت کنید.

ازآنجایی که تبلیغات کلیکی هزینه کمتری در بردارد این امر میتواند به مشاغل کوچک که بودجه محدود تری دارند کمک بسزایی بکند.

۶. بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

همانطور که ازنامش پیداست همه چیز درباره استفاده از قدرت محتوا در شبکه ها برای بازاریان و کسب و کاراست.شبکه های اجتماعی در دهه اخیر  بر رسانه های دیجیتال سلطه پیدا کرده اند و میلیون ها یا حتی میلیارد ها کاربر را در سراسر کره خاکی جذب کرده اند .همین موضوع آنها را به رقیب بزرگی برای ترافیک تبدیل کرده اند.

شبکه های اجتماعی یکی از اندک رسانه های دیجیتالی است که امکان ارتباط دو طرفه  بین برند و مشتری برقرار میکند و کاربران میتوانند محتوای شمارا حمایت کنند نظرات مثبت و منفی خود را بیان کنند و حتی با محتوای شما درگیرشوند.

Share:

More Posts

هادی عبدی

طراحی سایت چیست ؟

هادی عبدی طراح وبسایت در شهریار اندیشه امروزه با تغییر مسیر زیادی از کسب و کارهای سنتی و قدیمی به سوی کسب کارهای اینترنتی ،

ارزدیجیتال

ارز های دیجیتال

در این مقاله شما را با ارزهای دیجتال چیست؟انواع ارز های دیجیتالی ؟روش های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال چیست؟ آشنا کنیم. ارزهای دیجیتال چیست؟

کسب و کار اینترنتی

شروع کسب و کار اینترنتی

کسب و کار اینترنتی چیست؟در این مقاله شما را باکسب و کار اینترنتی آشنا می کنیم که چگونه بتوانیم ایترنتی درآمد داشته باشیم: کسب وکار

Send Us A Message

فرم شما ارسال شد

مننتظر تماس ما باشید